reklama

Mami, prečo si ako Tvoja mama?

Včera som telefonovala so svojou mamou. Dlho. Mali sme si veľa povedať, nehovorili sme spolu týždeň. Prerábame kuchyňu, Klárka chodí do jasieľ, bola nás pozrieť sestra, boli sme na dovolenke,... Ako sa máte? Čo nového? Bola nervózna,...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

... lebo moja 13- ročná sestra sa jej na ulici spýtala, komu sa to pozdravila. Lebo ja som sa jej dopredu neopýtala, či môže počas jej neprítomnosti v byte prespať s nami aj manželova mama. Lebo starká, jej mama, ju neustále sekíruje a za 15 minút jej položila 5 kontrolných otázok. Lebo nemá prácu a musí živiť jednu maloletú dcéru a jednu dospelú študentku na vysokej škole, plaťiť účty za byt, za stravu, za školu... Ospravedlnila som sa jej, povedala som jej, že má toho veľa. Navrhla som jej, nech príde k nám, keď je teraz doma. Uvažovala.
- Neuveríš, ale ja mám teraz strašne veľa roboty. Nemusím sa náhliť, vychutnávam si každé upratovanie.
Chápem, že upratovanie teší. No jedno nechápem. Upratovať môžeš teraz hocikedy a nemusíš donekonečna. Prečo Ti je upratovanie prednejšie ako ja, Tvoja dcéra? A ako Tvoja vnučka?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo, keď mi doma spadla lyžička na zem bol krik? Prečo, keď boli deti na dvore, my sme si museli najprv upratať izbu? Prečo, keď som jej niečo povedala, použila to proti mne? Prečo práve mňa považuje za najproblémovejšiu dcérku, keď práve ja som vždy (takmer vždy) poslúchala? Prečo, keď som ju tak veľmi potrebovala, nebola schopná dať mi lásku? Prečo som ju musela hľadať inde?

Prečo ľutuješ, mama, že sme také vzdialené od seba a že sme si také vzdialené? Vždy, keď si potrebovala, bola som tu pre Teba. Upratovanie, žehlenie, pranie, pomoc pri varení, nákupy, účes do práce, starostlivosť o moje sestry, zvlášť o toho drobca. Rozprávanie? Nie, to nie. Nedokázala som Ti hovoriť, lebo Ty si počúvala len to, čo si chcela, alebo si nepočúvala vôbec. A čo si urobila s tým, čo si aj počula? Pri najbližšej príležitosti si to použila proti mne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie, neodsudzujem Ťa, mama. Viem, aké ťažké je byť mamou. Viem, aké ťažké je zvoliť opačnú cestu, na akú máš chuť. A neviem, akou mamou napokon budem ja. Dala si mi život, dôstojný život. Nemám najmenšie právo niečo Ti vyčítať. Len si sa ma pýtala...

Mama, prečo plačeš a vravíš: "Tak veľmi zle mi padlo, keď starká na mňa breše. Je strašne náladová."?
Chcelo sa mi vtedy povedať: "Ja viem, mami, ja to poznám, žiaľ. Veľmi sa podobáš na svoju mamu."

Hodnotila si aj situáciu jednej sesternice: "Rodičia boli k nej otrasní. Vždy uprednostňovali Moniku, na Sašku zabúdali. Ona potrebovala utiecť z domu, preto sa za Jana vydala."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Áno, mami? Ja som robila to isté. Keď som sa chcela rozprávať, nemala si čas. Bola si unavená, vynervovaná z práce. Ukľudňovala si sa cigaretami. Za všetko si kričala, obviňovala si nás z každej blbosti. Nedávala si nám veľa priestoru na vlastnú realizáciu mimo školy a tréningov. Výlety a chaty s priateľmi boli tabu. Diskotéky boli povolenné len minimálne.
Viem, bála si sa o nás. Viem, bola si unavená. Je také ťažké byť mamou. Práve preto Ťa nesúdim. Ale... ťaží ma to a bolí. A nechápem, prečo Ty nechápeš. Lebo ja Ťa chápem, aspoň sa snažím. Vždy som sa snažila. Potrebovala som nové tenisky. Strašne som túžila po značkových, ale tie sú drahé, tak som si ich odpustila. Sestra nie, tá ich mať musela. Ale prečo ja som bola stále tá najhoršia?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Á, už možno viem. Zlá som bola práve preto, že si so mnou nemusela bojovať. Robila som všetko, čo si chcela. Nezaťažovala som Ťa zbytočne mojimi problémami, čo sa dalo, vyriešila som si sama. Prosila som Ťa o minumum. Viem, mala som jedno ťažké obdobie, ktoré som nezvládla. Ja som len hľadala porozumenie a lásku.

Pamätáš sa, mama, ako som kričala, že nechcem od Teba veci, že chcem len lásku? Pamätáš? Možno. No ja si pamätám, že kým som žila s Tebou, tú lásku som necítila, hoci... vedela som, že ma miluješ a chápala som, že je ťažké a vyčerpávajúce byť mamou. Túžila som skryť sa do Tvojho náručia. Potrebovala som počuť, že všetko bude v poriadku. Bože, tak veľmi som to potrebovala. Iba to. Nežný dotyk, láskyplné objatie.

Mama, ďakujem za všetko. Dala si mi tak strašne veľa. Som cieľavedomá a zodpovedná osoba. Rešpektujem svoje okolie. Snažím sa udržiavať poriadok.

Ale... Budem sa snažiť nemyslieť na seba, keď bude najhoršie. Budem sa snažiť myslieť v prvom rade na moju dcéru, budem ju chápať, aspoň sa budem snažiť a budem ju objímať a bozkávať do popuku. To preto, aby nehľadala prirýchlo niekde inde. To preto, aby nikdy nemusela počuť z mojich úst otázku: "Prečo sme také vzdialené a prečo sme si také vzdialené."

A preto, aby som nemusela počuť odpoveď: "To preto mami, lebo aj Ty si taká ako Tvoja mama. Už chápeš?"

Milujem Ťa, mama. Som strašne nešťastná, lebo si mi vždy chýbala a aj chýbaš.

Laura Vanesa

Laura Vanesa

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Milujem a som milovaná. Som matka, manželka, priateľka, dcéra, vnučka,... Zoznam autorových rubrík:  Materstvo a dieťaVeci rodinnéPostrehyVeci pracovnéOčami marketingu

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu